" Nu stim inca din tezaurul carei limbi vine cuvantul acesta incarcat de turturii aurii. De la un calendar la altul, traversand secolele, sarbatoarea isi schimba ziua, numele si haina, fara sa-si piarda insa marile intelesuri: dor de innoire, de nororc si prosperitate, incredere in bunavointa cereasca."
In tesatura vie a limbii, cuvantul Craciun
desemneaza nu numai sarbataorea nasterii lui Iisus, ci si un
personaj intrucatva legendar, numit chiar Craciun si caruia i s-a
adaugat, cu vremea, apelativul <<mos>>.
Cine este oare acest personaj care ba aduce a om, ba a zeu.?
O imagine a acestei figuri se poate desprinde din povestiri.
<< Mai demult in lume era ca si azi,
numai soare nu era, nici stele pe cer, ci numai luna care lumina
pamantul si la lumina careia lucrau aomenii.
Pe atunci era si un om, anume Craciun, care avea nevasta si
cateva fete. Craciun era foarte rau. Isi batea nevasta si fetele
toate zilele, asa ca toate erau betegite si stalcite. Una era
schioapa, alta ciunga, alta orbita, iar biata Craciunoaie era cu
trupul numai o rana. Nu se odihnea decat atunci cand Craciun
lipsea de acasa.
Intr-un rand, iata vine fugara de la casa parintilor ei cea care
era sa fie Nascatoarea de Dumnezeu si se ruga pentru adapost.
- Am sa nasc, zise ea, si de aceea te rog sa ma primesti in casa
dumneavoastra!
Iar Craciunoaia ii raspunse:
- Cu mare bucurie, femeie, dar uite ca am barbat rau, care, daca
pe noi ne-a stalcit precum ne vezi insati, ce-ti va face dumitale
cand va veni acasa si te va vedea?
Maica Domnului insa tot se ruga si Craciunoaie se invoi ca s-o
lase sa stea in adapostul boilor.
Acolo nascu pe Iisus Hristos si acolo biata gazda o ajuta cum
putu. Intre acestea se vesti pentru intiiasi data luceafarul de
seara pe cerul pe care pana atunci nu plutea decat luna numai.
Si dupa luceafarul acesta incepura sa rasara stelele una dupa
una, tot mai multe si mai sclipitoare, rasari luceafarul de
miezul-noptii, iar la urma incpeu sa se ridice pragul rasaritului
si soarele.
Craciun, vazand toate acestea, de unde se afla isi zise:
- De buna seama ca fiicele mele cele netoate s-au apucat si au
dat foc casei!
Porni deci spre gospodaria lui. Intre acestea, Craciunoaie mai
trimise si fetele, cate una, ca sa vada pe Maica Domnului ce
face: merse cea oloaga si, ajungand cum putu in adapostul
vitelor, ii crescura deodata picioarele; merse apoi cea ciunga,
si cu blagoslovirea lui Iisus Hristos ii crescura la loc maini de
aur; merse in urma si cea oarba si ii crescura si ei ochii
curati, precum ii avusese la inceput.Venind si Craciun si vazand
toate cate se intamplasera la casa lui, fu covarsit de
dumnezeiestile minuni si se inchina lui Dumnezeu, multumindu-i ca
i-a adus in casa lui pe Maica Domnului pe care a cinstit-o dupa
cuviinta.>>
Aceasta povestire este dominata de vrajmasia
lui Craciun fata de nasterea lui Iisus Hristos, Craciun fiind om
rau care cauta sa o impiedice pe Maria sa nasca in preajma
gospodariei sale si isi pedepseste femeia pentru ca nu i-a dat
ascultare. Nimic din bunatatea si firea milostiva a Mosului
traditional nu se regaseste aici.
Daca odinioara Craciun a fost un zeu cu chip de om ce s-a
impotrivit nasterii lui Iisus, astazi numele de "Mos"
are tocmai darul de a sterge de pe chipul lui orice trasatura
rea, dusmanoasa, lasandu-i doar acele insusiri de caracter
capabile sa ne trezeasca afectiunea.In folclorul romanesc,
vocabula "mos" coboara divinitatea in randuiala
lumeasca. Sacrul nu devine astfel profan ci capata blandete
lumeasca, sfintenia e preschimbata intr-o duioasa cumintenie.
Incruntarea grozava a lui Mos Craciun s-a convertit intr-o
blandete prietenoasa de unchias.
In vocabularul plin de stangacie al copiilor sfiala si respectul
fata de un adult fac ca domnii sa devina "nenea" iar
doamnele "tanti".Prin "mos", "nene"
si "tanti", distantele pier, departarea
transformandu-se in apropiere. Suf letul romanesc pare sa se
regaseasca mai usor in imaginea unui om fata de care pietatea sau
respectul cuvenit lasa locul unei familiaritati care permite o
strangere de mana chiar o imbratisare.
Craciun, din inspaimantator si dusmanos a devenit Mos Craciun,
intruchipand darnicia si familiaritatea unui batran cu barba
alba. Sub influenta imprumuturilor din lumea occidentala Mos
Craciun folcloric avea sa se transforme intr-un Mos Craciun
european. De cateva decenii copiii sunt indemnati sa-i scrie
dorintele lor si darurile pe care le viseaza.